Bezoek aan Ludwigslust

22 juni 2016 - Ludwigslust, Duitsland

Wat is het toch heerlijk om wakker te worden met een zonnetje op de caravan. Het schijnt vandaag een warme dag te gaan worden en een bezoek aan een stadje is dan voor vandaag ook genoeg. Nadat we gisteren Schwerin met zijn mooie kasteel hebben bezocht, gaan we vandaag een bezoek brengen aan Ludwigslust. In het begin van de 18e eeuw werd hier het dorpje Klenow gesticht, dat vanaf 1765 tot een stad uitgroeide. De stad kreeg de naam van hertog Ludwig, Ludwigslust. Deze stad lag rond het Schloss, waar de hertogen van Mecklenburg Schwerin tot 1837 verbleven. Het "Versailles van Mecklenburg" lijkt niet niet veel op zijn Franse naamgenoot, maar het is toch een mooi jachtslot. We wandelen door het Schlosspark, maar het is te groot om dit in een keer te doen. Je moet ook wat bewaren voor de volgende keer. We bezoeken ook nog de protestantse Stadtkirche uit 1765, die op een antieke tempel moest lijken, in het presbyterium bevindt zich een enorme muurschildering. De koster in de kerk verteld ons dat ook hier het kerkbezoek behoorlijk is afgenomen. De gemeenschap bestaat uit 1900 gelovigen, terwijl er 's zondags nog maar 40 tot 50 man in de kerk zit.
We halen in Ludwigslust onze boodschappen voor de avond en gaan terug naar de camping. De dagen lijken wel voorbij te vliegen. We hebben besloten, ook gezien de weersverwachting, dat we zaterdag terug rijden naar huis.
We hebben dus nog twee dagen en nog voldoende te doen.
's avonds gaan we nog even een spelletje pesten spelen en het geluk is dit keer aan de zijde van Bert. Het is een mooie zomeravond, welke wordt verpest door de meikevers. We worden vanaf tien uur aangevallen door deze beesten en we moeten naar binnen.