Bezoek aan Luneburg

10 juni 2016 - Lüneburg, Duitsland

Vannacht heerlijk geslapen op onze nieuwe camping . We willen vandaag een bezoek gaan brengen aan Luneburg,
Luneburg dankt zijn ontwikkeling aan het zout dat hier al sinds  956 wordt gewonnen. De stad behoort tot de hanzesteden en dat is goed te zien,getuige de mooie historische gevels en duidelijk is hier de Nederlandse invloed te zien.
Mooie bezienswaardigheden zijn de St. Johanniskirche uit de 12e eeuw en de St. Michaelskirche, de eerste steen is gelegd in het jaar 1376. Onder deze laatste kerk ligt nog een kerk.Beide kerken zijn nu Reformatorisch, maar dat maakt deze kerken niet minder interessant.
Het raadhuis van Luneburg is ook een bezienswaardigheid. Het indrukwekkende gebouwencomplex werd in 500 jaar tijd gebouwd door 20 generaties.
Tijdens een rondwandeling door de stad ontdekken we een campingzaak in het centrum van de stad en laten wij nu net op zoek zijn naar een nieuwe campinggastank. We spreken af dat we deze komen ophalen na onze onze rondwandeling en dat is geen enkel probleem. Allemaal vriendelijke mensen in deze streek.
Terug naar de camping rijden we nog even via Scharnebeck, hier ligt in het Elbe seitenkanaal een scheepslift, deze lift overbrugt een hoogteverschil van 38 meter. Het eerste schip passeerde de lift op 5 december 1975.
Het is een indrukwekkend gebouw, maar helaas zagen we geen schip door de lift gaan.
Terug op de camping gaan we nog even op de fiets naar de uiterwaarden van de Elbe en gewapend met de camera met telelens, gaan we op zoek naar wild. Er moeten hier vossen, bevers en wilde zwijnen zijn.
In eerste instantie is het vrij rustig, maar op de terugweg komen we nog een vos en zelfs een bever familie tegen. Mooi vastgelegd op de gevoelige plaat.
Vanavond om 21.00 uur beginnen de Europese kampioenschappen voetbal en dat gaan we mooi via onze laptop bekijken.