Op de fiets naar Stralsund

18 juni 2016 - Stralsund, Duitsland

De zon is weer goed gaan schijnen en het beloofd een mooie dag te gaan worden. Vandaag gaan we op de fiets naar Stralsund. We fietsen langs de Ostsee wat eigenlijk bedoeld is als wandelpad en dat is te merken. Onderweg komen we langs een aalscholverkolonie en het levert fantastisch mooie plaatjes op. In deze kolonie zijn er 3.000 broedplaatsen te vinden. Vanaf hier gaat de fietstocht over een ander fietspad, maar niet veel beter. In Oost Duitsland wordt er veel gefietst, maar over slechte paden. De kazeien in België doen niet onder voor deze fietspaden. We komen uiteindelijk in Stralsund, na onderweg nog even gekeken te hebben naar een Renault Kadjar bij garage Boris Becker.
We gaan de St. Nicolaikerk bekijken, een kerk uit de 13e eeuw. De pracht en praal is gelukkig bewaard gebleven tijdens de reformatie. In de DDR tijd is er in 35 jaar tijd geen enkel onderhoud gepleegd aan deze kerk en ook niet aan andere gebouwen en dat is wel te zien. Veel gebouwen worden sinds "de Wende" gerestaureerd en dat kost de burgers van Duitsland veel geld. Op de marktplaats is er nog een demonstratie van veganisten. Na een kleine donatie krijgen we een stukje aardbeiengebak.
We fietsen door het centrum naar de volgende kerk, de Marienkirche. Deze kerk is van de buitenkant nog imposanter dan de St. Nicolaikerk, maar van binnen veel eenvoudiger. Ook deze kerk is gebouwd in de 13e eeuw.
We krijgen wel een goeie indruk van Stralsund en eigenlijk ligt er rondom deze plaats alleen maar water, aan de ene kant de Oostzee en rondom de stad ligt er een gracht om zo de stad vroeger beter te kunnen beveiligen.
Na het bezoek aan Stralsund fietsen we langs de bierbrouwerij van Stortebeker en daar kopen we een paar flesjes bier. Op het moment van het schrijven van het verhaal drink ik een zo'n biertje en denk bij mezelf; had ik er maar meer gekocht.
We fietsen nu via "de normale weg" terug naar de camping. Na een lekkere douche heerlijk in de zon en de barbecue gaat weer aan.
De camping is betaald en we gaan morgen weer verder, weer een klein beetje dichter naar huis.