Een natte dag in Greifswald

17 juni 2016 - Greifswald, Duitsland

Vanmorgen werden we wakker met regengekletter op de caravan en dat zou tot laat in de middag zo blijven. Dan weer eens hard en dan weer eens zachte regen, maar het werd niet echt droog. We blijven natuurlijk niet de hele dag zitten wachten in onze caravan totdat het droog gaat worden, dus gaan we vandaag naar een stadje, Greifswald. Deze voormalige Hanzestad ligt 5 km vanaf de Greifswaldbaai. Het schilderachtige silhouet, met zijn drie kerktorens, bijgenaamd Dikke Maria, Kleine Jacob en lange Michael, is al van verre te zien. De marktplaats is het centrum van de stad en daar staat ook het VVV. Hier halen we een plattegrondje en gaan we de stad verkennen. We ontmoeten een aardig eigenaardig vrouwtje tegen, zij had van een stadsgids geleerd " waar een deur open kan , kan je altijd naar binnen, om te ontdekken wat er voor moois schuilt achter de deur. Wij samen met haar in het stadhuis naar binnen, helaas niets bijzonders te zien. Jammer dat het blijft regenen, want het is een heel mooi en bijzonder stadje.
Terug bij de auto gaan we nog even naar een klein plaatsje Wieck, op 8 km van Greifswald. Hier staat een ophaalbrug en deze is gebouwd naar Nederlands voorbeeld. Bij een kloosterruine eten we ons broodje op.
We gaan daarna even shoppen bij de Kik en Norma en rijden weer terug naar de camping. De regen is minder geworden en terug op de camping is het zelfs droog geworden. De wolken breken en er gaat zelfs een flets zonnetje schijnen, de opmaat voor een mooie zaterdag.
In de avond gaan we uit eten in het Fahrrestaurant in ons kleine haventje bij de camping. Op de terugweg naar onze caravan komen we een lief oud vrouwtje tegen en zij vertelt ons alles over de DDR tijd en hoe ze nu leven. Een wereld van verschil, hoewel de DDR tijd ook niet slecht was.
Het spelletje pesten op de camping wordt natuurlijk weer gewonnen door Marja.