Het hoogste punt van deze vakantie

16 juni 2016 - Sassnitz, Duitsland

Vanmorgen was het weer goed weer en ook vandaag gaan we weer naar het eiland Rugen met de veerpont vanaf ons haventje.
We gaan vandaag eerst naar Prora. Deze plaats ligt tussen Binz en Sassnitz. In dit gebied heeft Hitler tijdens de Tweede Wereldoorlog een vijf kilometer lang appartementencomplex laten bouwen voor vermoeide soldaten om weer op krachten te kunnen komen. Eigenlijk is het gebouw  nooit gebruikt en heeft altijd leeggestaan. Het is een prestige project geweest. Na de oorlog werd er besloten om het complex te slopen, maar omdat het zo goed was gebouwd is er niets mee gebeurd. In de DDR tijd werd het complex eigenlijk niet gebruikt en het verviel tot een bouwval.
Na de samenvoeging van de beide Duitslanden in 1989 wordt het totale gebouw stukje bij beetje verbouwd tot woonappartementen, zowel voor de verkoop als de verhuur. Vanaf € 130.000 mag je je eigenaar noemen van zo'n appartement. Jammer, we hebben net iets te weinig hiervoor, maar je zit maar 100 meter van de Oostzee.
Na de bezichtiging van een koopappartement vervolgen we onze reis naar de Konigstuhle in het nationaal park Jasmund. Krijtrotsen doemen op, op het einde van onze wandeling naar de Konigstuhle. In het infocentrum krijgen we informatie hoe deze krijtrotsen zijn ontstaan, zo'n 20.000 jaar geleden. Ook krijgen we te zien hoe de Buchenwalder in Duitsland zijn ontstaan. Ook op Jasmund vind je vele beukenbossen.
We wandelen ook nog even naar de Victoria uitzichtpunt, want vanaf daar heb je een mooi uitzicht op de Konigstuhle. Vanaf hier weer terug naar de parkeerplaats om de bus te pakken naar ons beginpunt Hagen. Hier een welverdiend softijsje genomen.
Nog steeds is het prima weer om op de camping een lekker koud biertje en een Hugo te nemen. Toch gaat het een beetje bewolken, gevolgd door wat regen.
We laten ons niet kisten en de barbecue gaat aan. We bellen even met het thuisfront en het blijkt dat Femke en Lisanne grote muzikanten gaan worden en Baiba staat ons huis er nog steeds en Esmee heeft goed voor de vissen gezorgd.